נגד ברית מילה בעד טקס לידה חילוני
דף הבית >> לידה >> מאמרים >> נגד ברית המילה גלית ויובלל לירון

למה החלטנו לא למול את בננו 

גלית ויובלל לירון
זמן קצר לאחר שהחלטנו להביא ילדים לעולם, עוד לפני ההריון, נתקלנו באינטרנט במספר אתרים המתנגדים למילה. החשיפה הראשונית לנושא היתה מסחררת, היות שבזמן קצר מאד גילינו עד כמה מעט אנו יודעים על ברית המילה, ועד כמה מה שחשבנו שאנו יודעים – מוטעה.
כמה חודשים מאוחר יותר, לאחר שנודע לנו כי נהיה הורים לבן, חזרנו למחקר, ומצאנו סיבות רבות לָמַה לא לימול. התלבטנו, המשכנו לחקור, והפעם חיפשנו ביסודיות אתרים ומקורות התומכים בביצוע המילה, ובסופו של דבר החלטנו סופית – לא מלים.
כיום, כעבור כמה שנים, אנו שלמים מתמיד עם ההחלטה הזאת, מכירים אישית עשרות הורים שהחליטו החלטה דומה, יודעים על כמה מאות כאלה, ושומעים בצער על הורים רבים שמלו והתחרטו על כך.
אנו מרכזים כאן בתימצות את הסיבות שלנו, כיהודים חילוניים, לא למול. מידע מפורט יותר ניתן למצוא במקורות שבסוף המאמר.

פגיעה באיבר בעל תיפקודים רבים

בניגוד לדעה הרווחת, העורלה אינה "חתיכת עור קטנה ומיותרת", היא אבר חשוב עם תפקידים ביולוגיים ומיניים שונים. העורלה מהווה יותר מחצי שטח עור הפין, ומכילה מאות קצות עצבים רגישים מבחינה מינית. אפשר לתאר את העורלה כמעין שרוול, אשר בינו לבין הפין יש מנגנון סיכוך, המייצר חומר בשם סמגמה, אשר משמש גם כחומר מחטא. בעקבות המילה, העטרה אשר אינה מוגנת על ידי העורלה נמצאת בחיכוך תמידי עם הבגדים, מתייבשת, ומאבדת את הלחות הטבעית שלה (הדומה לאיבר המין הנשי).
הרבה גברים שנימולו בגיל מבוגר, מעידים על הפחתה משמעותית בתחושה המינית. יש נשים שמעידות על הנאה מרובה יותר בקיום יחסים עם בעלי עורלה.
גם הרמב"ם מציין את הפחתת ההנאה כאחת הסיבות למילה, ושיקול זה עמד גם ביסוד מגמת התפשטות המילה בארה"ב, באמצע המאה ה- 19, כאשר פוריטנים נוצרים האמינו שהמילה תפחית את האוננות שהיתה לתפיסתם מקור כל רע.

מהות ניתוח המילה

פעולת המילה, הינה ניתוח לכל דבר. אצל תינוק, אותו "שרוול" עוד לא נפרד מהפין, והוא מחובר אליו כמו עור לבשר, או כמו ציפורן לאצבע. ניתוח המילה מורכב משני שלבים. השלב הראשון, שלב הפריעה, מתבצע בדרך כלל לפני הטקס, ולא לעיני כל האורחים, ובו פושטים את עור העורלה מהפין, פשוטו כמשמעו. מחדירים מכשיר מתכתי בין הפין לעורלה ומפרידים בינהם בכח. בשלב השני, חותכים את העורלה שכבר הופשטה, וזה מה שמאפשר למוהלים רבים להראות כקוסמים – מילה קצרצרה, כמה שניות, קיצוץ קטן ונגמר...

הכאב שבברית

רבים חושבים שתינוקות לא מרגישים כאב. היום מוכח מחקרית שאפילו פגים מרגישים כאב. התינוק חווה כאב עז וחריף, ובמקרים רבים מחוסר יכולת להתמודד נכנס למצב של הלם, וישן שעות ארוכות, מה שמתפרש בטעות כ- "לא כאב לו בכלל, הוא ישן לילה שלם". מחקרים אחרים מעידים על השלכות עתידיות של כאב עז כזה בגיל ימים ספורים, ועל פגיעה ביכולת התינוק להתמודד עם כאבים. גם כאשר המילה מתבצעת תחת הרדמה, ההרדמה פגה, ומספר שבועות התינוק סובל מכאבים בעת ההשתנה.

סיבוכי המילה

סיבוכי המילה נפוצים בהרבה ממה שנראה. אחת מכל חמישים מילות נגמרת בפגיעה כלשהי שמטופלת בבית חולים. (כאשר מדובר ברופא-מוהל, הסיבוכים יורדים לכאחת ממאתיים).
בין הסיבוכים המתגלים מיד לאחר המילה: זיהומים, הדבקויות עור, היצרות פי השופכה, ודימומים.
כאשר הסיבוכים חמורים הם עלולים לגרום לכריתת חלק מהפין, אובדן הפין כולו, ואף מוות במקרים נדירים.
בשנת 2003 נפטרו שני תינוקות בעקבות מילה. מוהל שביצע את שלב מציצת הדם הדביק אותם בהרפס.
במקרים רבים יש "רק" צורך בתיקון ברית, ניתוח מיותר נוסף. 
הפין של תינוק בן 8 ימים הוא זעיר, וקשה מאד לדייק בחיתוך. כתוצאה מכך כשהילד גדל, מתגלים סיבוכים נוספים, בינהם שיעור הפין, כאבים בזקפה, עקמות, והצטלקות קשה באיבר.

זכות הילד על גופו

אנו כהורים מאמינים שאין לנו זכות לפגוע בגופו של בננו ולגרום לו לכאב, כאשר אין לדבר הצדקה רפואית. (בניגוד לניתוחי חירום, חיסונים, וכו'). בעינינו סיבות תרבותיות, דתיות, שבטיות או היסטוריות לביצוע אקט שכזה, אם בכלל, צריכות לבוא מתוך בחירה של האדם עצמו כשיגיע לגיל המתאים בדומה לניתוחים פלסטיים, קעקועים, פירסינג וכו'.
במדינות רבות בעולם, שאלת המילה הופכת בהדרגה לנושא של זכויות אדם, ובסקנדינביה החלה כבר חקיקה מגבילה בנושא. 
בנוסף, הנה מספר סיבות שניתנות בעד המילה, ולמה הסיבות האלה לא משכנעות אותנו:
• "הוא לא יהיה יהודי / לא יהיה לו קשר ליהדות" – לא נכון. לפי ההלכה יהודי הוא מי שאמו יהודיה. מעמדו של לא נימול זהה למעמדו של מי שלא שומר שבת. לדעתנו זהותו של אדם ותחושת הקשר שלו לעמו מעוצבת מהדרך שבה יתחנך והסביבה שבה יגדל ללא קשר לצורת אבר מינו.
• "זה יותר בריא" – בעשרים השנה האחרונות, מופרכים רב המחקרים הקדומים שטענו לבריאות המילה. המלצות ארגוני רופאי ילדים ברחבי העולם מתנגדות למילה רוטינית, ומצהירות שאין יתרונות רפואיים מוכחים למילה. כריתת אברים בריאים כאמצעי מניעה למחלות (רובן קלות) שאולי יופיעו בהמשך לא תואמת את גישתנו לבריאותנו או בריאות ילדינו. 
• "זה יותר אסתטי" – לא לדעתנו... ובכל מקרה, ניתוח קוסמטי מיועד לתקן מה שנפגם מסיבה מולדת או חיצונית ולא מה שקיים בצורתו הטבעית אצל כולם (במקור).
• "יצחקו עליו בגן/בי"ס/צבא" – מתוך מאות תינוקות, ילדים, נערים ובוגרים שלמים לא נמצא אחד שיעיד על כך שסבל מכך. הפחד מהשונות החברתית הינו פחד מתרחיש דמיוני שלרוב לא מתממש במציאות. לעומת נזקי המילה עליהם אנו שומעים ללא הרף. בכל מקרה, הורה חייב להתמודד עם שונויות של ילדיו, כל ילד שונה מחבריו, ולרוב השונות בולטת לעין יותר מאשר עורלה במכנסיים.


מקורות

אף-מילה מחשבה שניה על ברית מילה
מילה רעה מרכז מידע לברית מילה 
קורבן הברית מאמר מאת דר' חנוך בן-ימי (קובץ וורד קישור להורדה)
פורום "מוותרים על ברית מילה" בתפוז